În postura de solist al concertelor simfonice de joi, 5 decembrie şi vineri, 6 decembrie 2024, este invitat cunoscutul violonist Daniel Hope, care va interpreta tulburătorul Concert de Benjamin Britten, cu Gergely Madaras la pupitru.
Joi, 5 decembrie / Vineri, 6 decembrie 2024, ora 19
Orchestra Filarmonicii George Enescu
Dirijor GERGELY MADARAS
Solist DANIEL HOPE
Program
Bedrich Smetana – Uvertura Mireasa Vândută
Benjamin Britten – Concertul pentru vioară și orchestră, op. 15
Modest Musorgski/ Maurice Ravel – Tablouri dintr-o expoziție
Daniel Hope este renumit în întreaga lume pentru talentul său interpretativ, precum şi pentru dedicarea sa pentru numeroase cauze umanitare. Din dorinţa de a-i sprijini pe artiști, a conceput serialul Hope@Home, difuzat de canalul ARTE TV în 2020, ce cuprinde peste 150 de episoade. Odată cu începutul conflictului din Ucraina în 2022, a inițiat mai multe concerte de binefacere împreună cu pianistul ucrainean Alexey Botvinov.
Daniel Hope călătorește pe tot globul atât în calitate de muzician de cameră, cât și ca solist, colaborând cu orchestre și cu dirijori de top.
Artistul a devenit director muzical al Orchestrei de cameră din Zürich (2016), precum şi al Orchestrei de cameră New Century din San Francisco (2018); a ocupat funcţia de director artistic al Frauenkirche Dresda (2019), iar din 2020 este președinte al Beethoven-Haus din Bonn. Hope colaborează frecvent cu dirijori de prim-rang, precum Christoph Eschenbach, Simon Rattle, Vladimir Jurowski, Iván Fischer și Christian Thielemann, și cu orchestre simfonice renumite din întreaga lume.
În 2007, Daniel Hope a fost desemnat artist exclusiv Deutsche Grammophon. Discografia sa cuprinde peste 30 de albume, distinse cu Premiul Criticilor de Disc din Germania, Diapason d’Or al Anului, Edison Classical Award și Prix Caecilia.
Hope a studiat vioara cu Zakhar Bron, Itzhak Rashkovsky și Felix Andrievsky și a urmat Academia Regală de Muzică din Londra. A studiat îndeaproape cu mentorul său, Yehudi Menuhin, cu care a susținut numeroase concerte în întreaga lume.
Gergely Madaras este director muzical al Filarmonicii Regale din Liège, din anul 2019, ansamblu cu care a efectuat numeroase turnee nu doar în Belgia, ci şi în întreaga Europă şi în America de Sud. Împreună cu Filarmonica din Liège, a fost frecvent difuzat de posturile Mezzo şi Medici.tv şi a realizat o vastă discografie pentru casele Alpha, BIS, Fuga Libera şi Palazzetto Bru Zane.
Artistul a activat ca director muzical la Orchestre Dijon Bourgogne şi în calitate de dirijor al Orchestrei Simfonice Savaria. A fost invitat la pupitrul unor orchestre precum Filarmonica din Londra, Budapest Festival Orchestra, NHK Symphony Tokyo, Philharmonia, Tonhalle-Orchester Zürich, Orchestre Philharmonique de Radio France, City of Birmingham Symphony Orchestra, Orchestra Simfonică BBC şi Orchestra Filarmonică BBC, Filarmonica din Oslo, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, Orchestra Hallé, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orchestra della Svizzera Italiana, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI.
Cu o fire sensibilă şi profund umanistă, Benjamin Britten a fost, fără îndoială, răscolit de realitatea războiului, temă pe care o regăsim insinuată şi în Concertul pentru vioară şi orchestră, datat 1939. Despre aceasta, însă, Britten nu a lăsat mărturii consistente privind intenţiile care au stat în spatele alcătuirii partiturii căci, aşa cum spunea chiar el, „unul dintre lucrurile cele mai supărătoare ale vremurilor noastre este faptul că tot mai mulţi oameni preferă să citească despre artă, în loc să o trăiască”. Criticii vremii au apreciat că anumite elemente ritmice (ostinato-ul de la timpani din debutul părţii întâi, spre exemplu) aduc aminte de sonorităţi spaniole, precum şi de o anumită componentă marţială. Fără a fi declarat ca atare, pare că acest concert a apărut ca ecou în conştiinţa compozitorului al războiului civil din Spania, care se desfăşura chiar în acei ani. Compus curând după ce Britten s-a stabilit în Statele Unite ale Americii, concertul a avut prima audiţie la renumita Carnegie Hall din New York, cu Orchestra Filarmonicii dirijată de John Barbirolli iar ca solist violonistul spaniol Antonio Brosa.
Din programul concertelor simfonice ale săptămânii, mai fac parte două lucrări pline de culoare: Uvertura operei Mireasa Vândută de Bedrich Smetana şi Tablouri dintr-o expoziţie de Modest Musorgski, în original pentru pian, orchestrate fastuos de Maurice Ravel.
Într-o creaţie dominată de temperamentul învolburat, în permanentă frământare, Tablourile dintr-o expoziţie vin să ne descopere sensibilităţi nebănuite în stare să pătrundă esenţele spirituale ale unui arhitect ce-i era prieten – Victor Hartmann. Omagiind arta lui Hartmann, cu ocazia unei expoziţii de pictură a acestuia, Musorgski nu a dorit să treacă dincolo de impresiile intime generate de tablouri. Gândirea, viziunea interioară mai mult decât culorile sunt de descoperit în suita sa pentru pian. Ne aflăm parcă în faţa unui album în alb-negru, valorificând detalii nu tocmai uşor de observat altminteri, ca atunci când tehnica reproducerii, neajunsă la performanţele moderne de azi, ne reda doar astfel capodoperele, stăruind asupra tainelor, ignorând beţia cromatică. Dar 50 de ani mai târziu, Maurice Ravel, prin strălucita sa versiune orchestrală, va face să uităm aproape originalul monocrom. Vrăjitor al orchestraţiei, el mânuieşte un penel de o uimitoare fineţe, punându-şi semnătura alături de cea a lui Musorgski pe ultima pagină a unei lucrări cu absolut alte dimensiuni, în primul rând datorită bogăţiei sale multicolore.
Mai multe informații despre stagiunea 2024-2025 pot fi găsite aici:
https://www.fge.org.ro/calendar
Prețurile biletelor sunt:
Categoria I: 160 lei
Categoria II: 150 lei
Categoria III: 140 lei
Biletele se pot cumpăra:
– De la Casa de Bilete a Ateneului Român (Program: marți – vineri 12:00 – 19:00. Telefon: 021.315.68.75)
– Online, accesând site-ul www.fge.org.ro – secțiunea „Calendar“.