„Un public nou” – este prima concluzie pe care o lasă să se desprindă finalul Festivalului Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, ediția a 32-a, care s-a desfăşurat în perioada 21 – 28 mai la Bucureşti, propunând 18 concerte (opere de cameră, concerte simfonice, camerale, lasere, jocuri de lumini, spectacole multimedia și experimentale) și un simpozion de muzicologie, organizate în parteneriat cu principalele instituții de profil din ţară.
„Săptămâna Internațională a Muzicii Noi este echivalentul unui târg de carte în care volumele prezentate sunt citite în timp real. Astfel, cunoașterea prin audiție atentă, prin accesarea comentariului despre piesele muzicale, formatele oferite de evenimente (concerte, spectacole, simpozion), toate acestea concură la obținerea unui câștig deopotrivă emoțional și intelectual al publicului. Festivalul are menirea de a ține publicul românesc în contact atât cu ultimele creații muzicale ale autorilor români, cât și cu ultimele direcții estetice ale scenei internaționale. Se asigură astfel o bună și necesară informare, se propun căi de cunoaștere aprofundată a fenomenului muzical actual – prin creare de concepte, comentare și arhivare -, se canalizează interesul auditorului către manifestările creativității. Cu alte cuvinte, după festival ne vom pune altfel întrebarea: unde se află muzica nouă din România, ce înseamnă ea în context internațional și care mai e specificul ei în era globalizării? ”, a declarat compozitorul Dan Dediu, directorul artistic al festivalului.
Titluri precum Opera în buzunarul tău, Studenții, Flautiștii, Cornistul, Pianistele, Clujenii, Brașovenii, Percuționiștii, Electric, Electronic au atras un nou public în sălile festivalului, care a avut ocazia să asculte atât numeroase prime audiții, cât şi lucrări „clasicizate” ale repertoriului de muzică recentă.
„Festivalul s-a distins prin concerte memorabile și un simpozion de muzicologie foarte incitant, pe tema relațiilor muzicale dintre Germania și România. Sunt mulțumit că am adus în centrul atenției compoziții noi, idei noi și interpreți cu har. Punctele tari au fost auto-reflexivitatea și inventivitatea conceptuală. Până la urmă, SIMN 2023 s-a transformat și într-un Feel-Tank, un motor de simțire pentru un public nou, curios și deschis spre experiențe muzicale inedite.”, a declarat compozitorul Dan Dediu, directorul artistic al festivalului.
Ajuns la ediția cu nr. 32, festivalul Săptămâna Internațională a Muzicii Noi a lăsat loc – pe fondul acestei tradiții recunoscute internațional – unei dezvoltări și schimbări continue, oglindind spiritul timpului prin instrumentele culturale pe care și le-a perfecționat prin experiență: viziune, tematici conceptuale inovatoare, curaj teoretic, pragmatism, formate incitante, evenimente-unicat.
SIMN 2023 – Eutopia – a venit cu propunerea a patru „pachete de trăire și cunoaștere”, numite eutopii, sălașuri ale Binelui: Ulise, Gulliver, Nirvana și Matrix. Fiecare direcție tematică a circumscris un număr variabil de manifestări artistice.
ULISE – Dincolo de limitele culturii. Ulise este călătorul, pribeagul, migrantul perpetuu. El trebuie să găsească mereu noi idei, să experimenteze și să mizeze pe originalitate. Eutopia ULISE este deschisă spre aventură.
GULLIVER – Dincolo de limitele istoriei. Gulliver e criticul și ochiul istoriei. El înfruntă această realitate și deschide lumea posibilului. Eutopia GULLIVER este deschisă spre lumi și povești virtuale.
NIRVANA – Dincolo de limitele sinelui. Nirvana e eutopia contopirii cu Universul. Dezmărginirea eului prin sacralitate și ritual deschide înspre comuniune și mister.
MATRIX – Dincolo de limitele naturii. Matrix e apostolul unei lumi postumane. El modulează făptura umană și o ridică la putere hi-tech. Sinergia biotehnologică se întinde de la improvizația liberă la algoritmul perfect.