Celebra pianistă Elena Bashkirova concertează în stagiunea Filarmonicii George Enescu în serile de joi, 21 noiembrie şi vineri, 22 noiembrie 2024, de la ora 19. Dirijorul celor două concerte este Nabil Shehata, sub bagheta căruia Orchestra simfonică şi Corul Filarmonicii George Enescu vor susţine un program dens, consistent, ce cuprinde lucrări de Livia Teodorescu-Ciocănea, Wolfgang Amadeus Mozart şi Ludwig van Beethoven.
Ateneul Român
Joi, 21 noiembrie 2024, ora 19
Vineri, 22 noiembrie 2024, ora 19
Orchestra şi Corul Filarmonicii George Enescu
Dirijor: NABIL SHEHATA
Solistă: ELENA BASHKIROVA
Program
Livia Teodorescu-Ciocănea – Oratoriul “Câmpuri de maci” (selecţiuni) – p.a.a.
Solişti: Antonela Barnat – mezzosoprană, George Vîrban – tenor, Adrian Mărcan – bariton
Dirijorul Corului: Iosif Ion Prunner
Wolfgang Amadeus Mozart – Concertul nr. 13, în do major, pentru pian şi orchestră, KV 415
Ludwig van Beethoven – Simfonia nr. 7, în la major, op. 92
Elena Bashkirova provine dintr-o dinastie muzicală rusă. Născută la Moscova, a început studiile la vârsta de 15 ani la clasa tatălui ei, legendarul Dmitri Bashkirov. Împreună cu violonistul Gidon Kremer, cu care a cântat adesea în duo și a realizat o serie de înregistrări, Elena Bashkirova a părăsit Uniunea Sovietică în 1978 și s-a stabilit la Paris. A beneficiat de colaborări cu dirijori de prestigiu, care i-au marcat cariera: Pierre Boulez, Sergiu Celibidache, Michael Gielen. Din 1992 locuiește la Berlin cu soțul ei, Daniel Barenboim. Elena Bashkirova este director artistic al Festivalului Internațional de Muzică de Cameră de la Ierusalim, pe care l-a fondat în 1998, şi cântă frecvent în calitate de invitată a unor festivaluri de mare prestigiu, cum sunt cele de la Lucerna, Rheingau sau Beethovenfest din Bonn.
Nabil Shehata a activat în postul de prim-contrabasist al Filarmonicii din Berlin şi a optat apoi pentru cariera de dirijor. Cu un stil caracterizat de „autoritate plină de ușurință”, în 2021, Nabil Shehata a fost premiat de către revista BBC Music pentru cea mai bună înregistrare orchestrală. A deţinut poziţia de dirijor principal al Philharmonie Südwestfalen (2019-2024) iar în stagiunile recente a dirijat ca invitat, ansambluri renumite: Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Filarmonica din Stuttgart, Orchestra Radio din München, Filarmonica Robert Schumann și Orchestra Filarmonicii din Luxemburg, printre altele, iar la Elbphilharmonie din Hamburg a debutat cu mare succces, într-un concert cu casa închisă.
Prima lucrare a serii este o primă audiţie absolută: Oratoriul „Câmpuri de maci” (Poppy Fields), scris de compozitoarea Livia Teodorescu-Ciocănea în anul 2018 şi dedicat memoriei celor căzuți în Primul Război Mondial. Solişti: Antonela Barnat (mezzosoprană), George Vîrban (tenor), Adrian Mărcan (bariton). Dirijorul corului: Iosif Ion Prunner
Titlul oratoriului se referă la simbolistica pe care macii au căpătat-o în Primul Război Mondial, datorită celebrei poezii In Flanders Fields, scrise de maiorul John McCrae, doctor militar și comandant de artilerie canadian. Lucrarea debutează cu momentul declanșării Primului Război Mondial în Europa și se încheie cu o rugăciune scrisă de Regina Maria pentru sufletele soldaților români căzuți în luptă.
În concertele Filarmonicii George Enescu din 21 și 22 noiembrie 2024 vor fi prezentate trei dintre cele cinci părți ale oratoriului: Nr. 1. Big Ben eleven / Declaration of War; Nr. 2. In Flanders Fields; Nr. 5. Rugăciunea Reginei Maria pentru cei căzuți.
Revenind din lumea muzicii contemporane pe tărâmul repertoriului clasic, solista Elena Bashkirova va interpreta Concertul nr. 13, în do major, pentru pian şi orchestră, KV 415, din creaţia lui Wolfgang Amadeus Mozart.
După pauză, Orchestra Filarmonicii George Enescu, aflată sub bagheta lui Nabil Shehata va prezenta publicului unul dintre cele mai reprezentative opusuri orchestrale din întreaga istorie a genului, al cărui final, binecunoscut pentru energia sa debordantă, se bucură de epitete deopotrivă sugestive şi de notorietate: „bacanală”, „apoteoza dansului” – este vorba de Simfonia nr. 7 de Ludwig van Beethoven.