Tel: 021-318 92 28
Telefon reclamatii: 0788 415 602
COD Fiscal 15868368
BIG RIP OFF!!! AVOID THEM!
***
La casa de schimb valutar poti pierde aproape 10% din suma intr-o clipa de neatentie. Legislatia lasa portite de scapare intreprinzatorilor, care profita de neatentia cetatenilor.
Ai 100 de euro si vrei sa-i schimbi. Cauti, ca tot omul, un curs de schimb mai bun. Gasesti unul mai mare decat ce ofera piata. Te bucuri, intri si schimbi banii. Cand iei leii, vezi ca sunt mai putini decat te asteptai. Situatia se lamureste repede. Tu ai luat in considerare cursul pentru cecuri de calatorie, nu cel pentru cash.
Asa se intampla la casele de schimb valutar ale Travelex, care practica acest sistem. Daca vrei sa anulezi tranzactia, ti se spune ca nu se mai poate, deoarece s-au facut deja documentele si nu pot fi anulate. Pierderea este de aproape 10% din suma schimbata.
Cititorii pacaliti prin acest sistem ne-au cerut sa scriem din nou despre aceasta teapa, ca sa nu mai pice si altii in plasa abil intinsa de catre intreprinzatori.
MANIPULARE. Cele mai multe case de schimb valutar afiseaza cursurile de cumparare si de vanzare, in aceasta ordine. Asa se face ca omul s-a obisnuit sa le citeasca in acest mod. Travelex insa practica urmatoarea afisare: cumparare cecuri, vanzare bancnote, cumparare bancnote, ceea ce il va face pe client sa confunde cursurile.
Tranzactiile ce le efectueaza aceasta firma se bazeaza numai si numai pe neatentia bucurestenilor… ce om normal s-ar duce sa schimbe un dolar cu 25.000 in loc de 28.000, ne scrie un cititor pacalit.
PASIVITATE. Lipsa de reactie a autoritatilor ii face pe cetateni sa creada intr-o complicitate a acestora la mecanismul pus la punct de casa de schimb valutar. BNR doar autorizeaza casele de schimb valutar. Cei care au fost pagubiti printr-o astfel de tranzactie se pot adresa Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului, ne spune Mugur Stet, purtatorul de cuvant al BNR.
Asa cum BNR prin Norma privind efectuarea operatiunilor de schimb valutar spune la articolul 14 ca nu pot fi infiintate puncte de schimb valutar amplasate in garaje, chioscuri, alte constructii similare, in locuri izolate, la etajele sau subsolurile cladirilor cu destinatie de locuinta, la fel de bine ar putea interzice si afisarea cursurilor pentru cash alaturi de cele pentru cecuri de
calatorie.
In 2003, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a emis ordinul numarul 12 privind unele masuri de informare a consumatorilor de catre agentii economici care desfasoara activitati de schimb valutar. Acestea reglementau afisarea comisionului, fiind stipulate conditii precise precum marimea caracterelor si distanta dintre caractere.
La fel de bine, ANPC ar putea sa interzica afisarea cursurilor pentru cash alaturi de cele de calatorie.
REACTIE
Pozitia Autoritatii este uimitoare.
Societatii Travelex nu i se poate imputa faptul ca anumiti consumatori, tentati de aparenta unor raporturi euro/leu sau dolar/leu atragatoare, nu citesc cu atentie panourile respective care au indicate valori diferite pentru cecuri de calatorie si bancnote la vanzare si cumparare, ne spune Stelica Nicula, director al Directiei de supraveghere si control al pietei produselor si serviciilor.
Socul sinceritatii continua. Este adevarat ca societatea respectiva a fost in atentia noastra in anii anteriori din cauza nerespectarii, la vremea respectiva, a legislatiei in domeniu, insa, in urma aplicarii de sanctiuni si consilierii realizate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, si-a corectat toate deficientele, ne spune Nicula.
Din punct de vedere al respectarii legislatiei privind protectia consumatorilor (OG 21/92, privind protectia consumatorilor si Ordinul 12/2003, privind unele masuri de informare a consumatorilor de catre agentii economici care desfasoara activitati de schimb valutar), societatea Travelex respecta legile in vigoare, ne linisteste Nicula. >>
***
Jurnalul National, Adrian Mihai, 13 apr 2005